استفاده از جایگزین نمک ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد

15سپتامبر 2021- طبق مطالعه جدیدی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، افرادی که در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی قرار داشتند، با جایگزینی 25 درصد از نمک معمولی مصرفی خود با جایگزینهای نمک، کمتر سکته مغزی یا سایر حوادث قلبی عروقی، را تجربه کردند.

جایگزینهای نمک - که معمولاً حاوی کلرید پتاسیم به جای کلرید سدیم هستند- برای استفاده عمومی توصیه نمی شوند، زیرا خطر افزایش سطح پتاسیم خون را به همراه دارند. در افرادی که شرایط خاص سلامتی دارند- از جمله دیابت، بیماری کلیوی و فشار خون بالا - سطوح اضافی پتاسیم می تواند عواقب جدی از جمله آریتمی های قلبی یا حتی مرگ ناگهانی قلبی را بهمراه داشته باشد. بنابراین مهم است که با پزشک خود در مورد جایگزین های نمک مناسب برای خود یا کاهش مصرف نمک بدون جایگزینی آن با نمکهای جدید مبتنی بر پتاسیم، صحبت کنید.

در مطالعه ی اخیر، محققان خطر سکته مغزی را در 20،995 نفر که در 600 روستایی چین زندگی می کردند با میانگین سنی 65.4 سال بررسی کردند. همه شرکت کنندگان یا سابقه سکته مغزی داشتند (72.6 درصد از شرکت کنندگان) ، یا حداقل 60 سال سن داشته و دارای فشار خون بالایی بودند (88.4 درصد از شرکت کنندگان). بر اساس محل، هر گروه از شرکت کنندگان به طور تصادفی برای جایگزینی نمک حاوی 75 درصد نمک معمولی و 25 درصد کلرید پتاسیم یا 100 درصد نمک معمولی به طور تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور متوسط ​​4.74 سال تحت پیگیری قرار گرفتند، طی آن محققان نه تنها سکته های مغزی، بلکه سایر حوادث قلبی عروقی مانند سکته های قلبی و همچنین مرگ به هر دلیلی را همراه با نتیجه ایمنی افزایش سطح پتاسیم خون، ردیابی کردند.

کاهش خطر سکته مغزی در افرادی که از جایگزین نمک استفاده کردند

در طول دوره پیگیری، میزان سکته مغزی در گروه جایگزین نمک کمتر از گروه نمک معمولی بود-29.14 مورد در مقابل 33.65 در هر 1000 نفر سال. این نشان دهنده 13.4درصدخطر کمتر سکته مغزی در گروه جایگزین نمک است. همچنین میزان سایر حوادث قلبی عروقی عمده در گروه جایگزین نمک کمتر بود، 49.09 رویداد در هر 1000 نفر سال در مقایسه با 56.29 در گروه نمک معمولی بود، که بیانگر 12.8 درصد خطر کمتر است. خطر مرگ به هر دلیلی در گروه جایگزین نمک 39.28 مورد در هر 1000 نفر سال بود ، در حالی که برای گروه نمک معمولی 44.61 مورد در هر 1000 نفر سال بود که بیانگر 11.9 درصد خطر کمتر بود. افزایش قابل توجهی در رویدادهای جدی مرتبط با سطوح بالای پتاسیم در گروه جایگزین نمک مشاهده نشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از جایگزین نمک با خطر کمتر سکته مغزی، سایر حوادث قلبی عروقی و مرگ در گروه مورد مطالعه ارتباط دارد. در این مطالعه بررسی نشد که آیا استفاده ی کامل از جایگزین نمک بدون نمک معمولی - به جای 75٪ نمک معمولی - منجر به خطر کمتر سکته مغزی یا سایر پیامدهای ناخواسته می شود یا اینکه سطح بالای پتاسیم در جایگزین نمک، خطر رویدادهای جدی مرتبط با سطح بالای پتاسیم خون را افزایش می دهد یا خیر.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/15/using-salt-substitute-may-lower-stroke-risk/